sign up churpchurp
Win HTC Mozart
MarieFranceBodyLine
Get Massage
Vote for M&M
Download BlackberryMessenger
Live Green
Resipi red velvet cupcake
Kelas make-up
buang selulit
Makanan murah
Celcom New !
Teh boh
Oreo
Facial Treatmentcenter>
Web Hosting
Incubus
Hong Kong
berpeluang memenangi dua kereta peugeot dan iPad2 dengan menyertai F&N doubleooomph Contest !

Friday, July 9, 2010

trend masa kini : memakai sanggul arab or membuat sanggul tinggi boleh ke?






“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.


maka dengan ini cukup jelas bahawa pemakaian sanggul arab adalah haram dan bagi kaum perempuan yang membuat sanggul tinggi juga adalah haram kerana menampakkan seperti mereka tidak memakai tudung, bahkan tujuan asal kita memakai tudung adalah untuk menutup dan menjaga aurat kita supaya tidak menunjukkan yang sepatotnya..


saya juga pernah melakukan perkara sedemikian kerana saya seorang yang gemar memakai tudung syria kerana ianya mudah dibentuk dan saya juga membuat sanggul yang tinggi bagi menampakkan kecantikan bila memakai tudung itu..tetapi pada suatu hari saya terjumpa sebuah artikel yang menyatakan kan bukan setakat sanggul arab haram,dengan membuat sanggul tinggi juga jatuh hukumnya haram..maka saya tidak lagi berbuat sedemikian dan hanya mengenakan tudung syria dengan tidak membuat sanggul tinggi..








RASULLULAH S.A.W bersabda :
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”


ade juga sumber menyatakan :
jika ia tercela dan terlaknat, maka penjualnya pun turut terlaknat...kaedah fiqh, setiap yg haram, apa jua yg berkaitan dgnnya turut diharamkan


saya sekadar memberi info ape yang saya telah cari di google dan pandangan ustaz2 tntg perkara ini..
same2 kite renungkan

1 comments:

AIYSHAH said...

akhir2 ni memang trend mcm tu kn...bagus la anda sudah tahu dan mahu berubah...sesetengah org.mereka mmg tahu...tetapi masih mncari2 alasan utk menggayakannya juga...alhamdulillah...~

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...